~Call Me Elynn~

~Call Me Elynn~

18 November 2010

~MANGSA KEADAAN~

"don't judge book by it's cover"....ok anda paham maksud ini...???tu ayat omputih kalo ayat melayu nye plak 'jangan menilai org dengan hanya melihat luaran nye sahaja"....ok saya mahu mengupas istilah ini kerana ianya begitu dekat dengan saya...saya dinilai dihukum dan dihakimi tanpa usul periksa...!!aishhhhh mcm bagus je kan individu terbabit....

orang cepat sangat menilai orang lain melalui first impression dorg. Kadang-kadang ape yang die pikir pasal diri kita langsung menyimpang jauh walhal kita bukan lah orang yang macam die pikirkan tu..kat situ kan nampak ketidakadilan pada orang lain. Memang adat manusia kan suka tengok seseorang berdasarkan appearance luaran saja. Sape kite untuk menilai orang lain??layak ke kita?sempurna ke kita?kite tidak layak untuk menghukum orang kerana kita juga punye banyak kelemahan dalam diri. Jangan la korang bangga kalo korang dapat jatuhkan maruah seseorang. Bangga dengan sifat dan pemikiran yang mengatakan KAMU ITU ADALAH MANUSIA SEMPURNA. CIPODAHHHH!!buat pengetahuan anda, anda dan juga anda tidak ade  manusia pun sempurna..TIDAK SAMA SEKALI!!!!... ape tinggi ke darjat anda untuk menilai orang lain...anda buang hadas besor kuar emas ke?????tahi juga kan????jgn tipu ya dehhhh~

Banyak kan muhasabah diri sebelum kite ni sibuk nak mengata orang lain.Dalam dunia ni bukan anda sorang jek yang bagus dikkkk oiiii...Kalau tengok orang serba tak kena sikit kat mata anda terus nak cakap 'ishhh ni spesis pompuan jahat ni bla bla bla.... apekah sempit pemikiran org sebegini???cepat melatah betol..aishhhh...ntah ntah luaran jek kot nampak x semenggah,tapi hatinya ikhlas kita x tau kan???mungkin tindak tanduk die kot agak x kena dimata anda , tapi jangan la cepat kita nak jatuh hukum pada dia tanpa kita tahu sesuatu perkara itu dengan terperinci. Kalau pun buruk rupanya tak dipandang seisi dunia,kita tak tahu kan entah2 hati die baik seisi langit memujinya...HATI TU DIK NONNNNN YANG PENTING!!!...

anda pernah ke ngeteh dengan saya???anda penah tanya kawan-kawan saya,keluarga saya tentang diri saya...??ohhhh saya pasti anda tidak pernah selidik bukan..yes!!!tp kenapa begitu cepat anda menghukum saya??jaga dlu kain anda..saya risau kain anda yang dijaga rapi (konon-kononnya) tapi padahal rabak!!!haa kan da malu....saya tidak mahu membenci anda..kerana saya juga tidak mengenali anda..saya mahu terus-terusan bersangka baik pada anda, tapi payah sangat ke anda nak menyelami isi hati saya...emmmmm...berat sebelah x baik tau!!kuikuikui~  saya masih berpegang kepada prinsip saya, jika saya merasa BENCI kepada seseorang yang saya tidak kenali..saya cuba untuk mendekatinya. berkawan dengannya dan bersangka baik pada dirinya..kerana saya tidak mahu terus membenci  beliau..Mungkin ada sisi-sisi baik dalam dirinya yang saya patut kagumi..prinsip saya mudah kan????tak kenal maka x cinta...ehemmmmm~

ok penyelesaiannya, how can you judge a book by just looking at its cover?..Simply impossible. Sedangkan dalam menilai buku pun kita tidak boleh meletakkan label tertentu hanya dengan melihat luaran, apatah lagi bila melihat manusia. Kuasa bersangka baik.Kalau perkara belakang mata lagilah tak boleh nak bersangka buruk kan?. Macam mana kalau kita terpengaruh dengan fitnah orang lain kepada orang lain?. Bukankah dosa fitnah tu lebih besar dari membunuh? Tak ke nanti kita akan tergolong dalam golongan orang-orang yang bersubahat dengan fitnah kalau kita turut percaya dengan apa yang di’fitnah’ kan orang lain?.saya malas nak berkhutbah..nanti orang cakap saya perasan bagus..tapi itu kan kenyataan...kenapa tak sanggup nak berepan dengan realiti..pahit ke???ohooooo~

maafkan la saya wahai anda..saya juga manusia biasa..saya masih lagi menjaga dan berpegang teguh pada adat. Apa saja tohmahan dan lemparan kata-kata yang tidak baik anda tujukan pada saya,saya terima seadanya. Tapi sila la bersangka baik pada saya.Saya tidak la sejahat yang anda bayangkan.Saya adalah manusia biasa yang kerdil, yang punye banyakkkkkk kekurangan diri.Sekurang-kurangnya saya mengaku dan cuba muhasabah diri.Tapi anda bagaimana?????

No comments:

Post a Comment